10/1/12

Què puc fer per tenir més amics?

Hola companys! La Pilar Puig i jo hem fet un petit projecte arran d'un conflicte que va sorgir a l'aula. Us deixo la fitxa aquí al bloc.
 

1. TÍTOL DE L’ACTIVITAT

 Què puc fer per tenir més amics?

2. DESCRIPCIÓ DELS AGENTS PERSONALS I DE LA TECNOLOGIA MEDIADORA
 
 
1. Els agents personals:
  • Els alumnes d’una classe de 3r de Primària i la seva tutora .
2. Tecnologia mediadora:
  • Ordinadors amb connexió a Internet.
  • Vídeos Youtube.
  • Programa Word.
 
 
3. DESCRIPCIÓ DEL PROBLEMA DE PARTENÇA I LES SEVES CARACTERÍSTIQUES

A partir d’una situació conflictiva present a l’ aula de 3r de Primària, dissenyarem una proposta on treballarem, simultàniament, la resolució de conflictes i l’educació intercultural.

La situació conflictiva està a una classe on hi ha dues nenes marroquines: una totalment integrada dins el grup-classe i l’altre no.

Caldria que aquesta proposta d’activitats no fos una intervenció puntual, sinó que hi hagués una coherència amb la resta d’activitats escolars; és a dir, que es treballés de manera transversal. Les actituds interculturals positives s’han de treballar –s’han de “viure”- a partir de la convivència diària, i impliquen el conjunt de la comunitat educativa (mestres, pares, alumnes, personal no docent...). El mateix plantejament és aplicable a la resolució de conflictes, que ha de formar part de la pràctica habitual del grup classe.

Segons la classificació de Jonassen, podem dir que es tracta d’un problema d’anàlisi de casos mal estructurat, ja que està molt vinculat al context i per tant, per la seva solució necessitem fer un anàlisi del context i identificar solucions alternatives que ens ajudin per la presa de decisions.

El fet que de les dues nenes marroquines de la classe n’hi hagi una que s’ha integrat plenament i l’altre no ens fa pensar que es tracte d’un problema complex, ja que en aquest fet hi poden influir un gran nombre de variables que haurem d’analitzar per valorar quins factors poden tenir més incidència a l’hora de planificar la nostra seqüència d’activitats per donar-hi resposta.

4. PLANTEJAMENT DEL PROBLEMA

Educar per al desenvolupament personal i la ciutadania és afavorir que les nenes i nens puguin viure plenament i desenvolupar-se en el sí de la comunitat, adoptant estratègies per viure en un món complex, canviant i ple d'incertesa, i desenvolupant actituds de responsabilitat i compromís per a la construcció d'una societat més justa, democràtica i participativa.

Hi ha dues nenes d’origen immigrant a la classe i una d’elles se sent rebutjada. Pensem en aprofitar aquest fet per a què se n’adonin que aquesta situació afecta a la resta de la classe, és a dir a tots en el seu conjunt i introduïm la importància que tots ens tractem amb tolerància i respecte per viure millor.

5. CONTEXT DE L’ACTIVITAT. ASPECTES CONTEXTUALS RELLEVANTS PER A L’APRENENT.

L’activitat es durà a terme en diferents sessions dins l’aula ordinària de 3r. I altres a l’aula d’informàtica.

6. OBJECTIUS PER DUR A TERME AL LLARG DE LA PROPOSTA:
  • Fer-se conscients de les creences, prejudicis i actituds pròpies envers la diversitat cultural.
  • Apropar-se a la problemàtica social, econòmica i cultural de les persones immigrades.
  • Formar alumnes capaços de viure en una societat intercultural.
  • Arribar a acords, mitjançant el diàleg, per establir compromisos quan apareguin els conflictes.
  • Adquirir habilitats socials: expressar i escoltar idees i opinions, treballar en grup.
  •  Conèixer, i valorar la funció educativa que poden tenir els vídeos.
  • Adquirir interès per la cerca a Internet. 
7.    CONTINGUTS
  •  Lectura i comprensió de textos
  • Escolta i comprensió
  •  Expressió oral i diàleg
  •  Escriptura de textos
  •  Escriptura i elaboració de text,  inserció d’imatges, autocorrecció ortogràfica...
  •  Utilització d’Internet (vídeos)
  • Reconèixer, acceptar i respectar les pròpies característiques i les dels companys, valorant les diferències.
  • Saber resoldre conflictes amb actituds constructives.
  • Comprendre el punt de vista dels altres (empatia).
  •  Participar amb responsabilitat en la presa de decisions del grup.
8.    COMPETÈNCIES ASSOLIR PER PART DELS APRENENTS:
  • Competències comunicatives:
1. Competència comunicativa lingüística i audiovisual
2. Competències artística i cultural
  • Competències metodològiques:
3. Tractament de la informació i competència digital
  • Competències específiques centrades en conviure i habitar el món:
4. Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
5. Competència social i ciutadana


 9.  SEQÜÈNCIA D’ACTIVITATS:
Durem a terme activitats en diferents moments de la setmana: una activitat podria seria partir del conflicte que ens donen 3 vinyetes d’un còmic de la Mafalda:
  •  Sessió 1: EL CÒMIC
Iniciarem l’activitat mostrant una vinyeta en una situació evident de discriminació racial. 
Es demanarà que es facin grups de 4 o 5 nens, i aquests hauran de llegir la història i hauran d’imaginar de quina manera resoldrien el conflicte. Seria interessant que els grups pensessin amb més d’una possible solució.
 
A més, se’ls passarà un full amb dues preguntes que hauran de respondre conjuntament.
 
Quines actituds es reflecteixen en aquest acudit?
Creus que són actituds quotidianes?
 
Després que cada grup hagi arribat a una conclusió es farà una posada en comú, on hi haurà un intercanvi d’impressions.
El mestre explicarà l’activitat i la seva intervenció anirà encaminada a afavorir el diàleg, la participació i facilitar la lliure expressió de les idees. També pot motivar als alumnes a que expliquin exemples de discriminació que hagin pogut viure, sentir a través dels mitjans de comunicació, d’una pel·lícula...
  •  Sessió 2
Visionat del vídeo no discrimació i por cuatro esquinitas per part de tota la classe http://www.coneixelsteusdrets.cat/dret_02.html
En grups de 4-5 nens/es comentaran què els ha semblat els vídeo, si a l’escola es viuen situacions semblants i quines idees en treuen.
En un document Word cada grup anotarà les ves conclusions afegint-hi una imatge que il·lustri una possible situació / problema relacionada amb el cas
  • Sessió 3
Posada en comú dels Word de la sessió anterior.
  •  Sessió 4
Anar a la sala d’informàtica per llegir un conte relacionat amb el tema.
Fer un petit resum cada un de manera individual i posar-ho en comú en grups de 4-5. Cada grup elegeix un portaveu per explicar el conte.
  •  Sessió 5
Saber llegir les emocions: conèixer el llenguatge de la cara o el cos quan expressa una determinada emoció. Aquesta sessió és molt important ja que per resoldre problemes interpersonals hem de saber com se senten les altres persones i perquè se senten de determinada manera.

La mestra donarà la llista d’emocions bàsiques i els alumnes en grup hauran de buscar informació a Internet sobre cada una de les emocions per a saber què significa i una fotografia que reflecteixi cada una de les emocions


 10.  FONAMENTACIÓ PSICOPEDAGÒGICA

L’activitat es fonamenta en que les TIC es poden usar per facilitar un aprenentatge significatiu, en el constructivisme i en l’educació emocional. Aquests són els principis de l’aprenentatge significatiu:

-       És actiu: els estudiants han d’estar compromesos en el procés d’aprenentatge i en són responsables del resultat
-       Constructiu: els estudiants adapten noves idees als seus coneixements previs, per donar sentit o significat, o reconciliar una discrepància.
-       Col·laboratiu: els estudiants treballen en comunitats d’aprenentatge i construcció de coneixement, aprofitant les habilitats de la resta i aportant suport social, modelar i observar les contribucions dels altres membres.
-       Intencional: els estudiants intenten aconseguir un objectiu cognitiu de manera activa i intencional.
-       Conversacional: aprendre és un procés social i dialògic on els estudiants es beneficien de pertànyer a comunitats d’aprenentatge dins o fora la classe.  

-       Contextualitzat: les activitats d’aprenentatge se situen en tasques significatives del món real o simulat mitjançant un entorn d’aprenentatge basat en algun cas o problema.
-       Reflexiu: els estudiants reflexionen sobre els processos i decisions implicats en el procés d’aprenentatge

Des de la perspectiva del constructivisme:
-       Les persones donen sentit al món i al que els envolta construint representacions mentals d’aquest món. Aquest procés d’elaboració de sentit implica acomodar idees i conceptes nous en els coneixements ja existents.
-       Cada un de nosaltres construeix un coneixement propi que al seu torn afecte a la percepció de les experiències que compartim.
-       El coneixement es construeix en interacció amb el medi ambient. Els alumnes només poden interpretar la informació en el context de la seva experiència.
-       El context és part del coneixement que la persona utilitza per explicar o donar sentit a un a idea. Les idees han d’aplicar-se en contextos significatius per adquirir significat.
-       El coneixement no es pot transmetre

-       La construcció del coneixement s’estimula per una dissonància entre el que se sap i el que s’observa en l’entorn. Comporta cicles d’assimilació i acomodació
-       El significat es negocia de forma social. Des de la perspectiva constructivista, aprendre és un diàleg, un procés de negociació, tant intern com social.
-       Les creences i el coneixement dels nostres companys influeixen en la nostra manera de pensar.


L’educació emocional ha de garantir un tractament adequat de la diversitat, dotant als alumnes dels recursos necessaris per resoldre els conflictes que apareixen a l’aula, i el docent ha de servir-los de guia i referent. Des d’aquesta perspectiva es justifica que des de l’ infància es desenvolupin accions preventives per desenvolupar l’autoconeixement, l’autocontrol, l’autoestima i les habilitats socials bàsiques per conviure en la societat.  

Educar per al desenvolupament personal i la ciutadania és afavorir que les nenes i nens puguin viure plenament i desenvolupar-se en el sí de la comunitat, adoptant estratègies per viure en un món complex, canviant i ple d'incertesa, i desenvolupant actituds de responsabilitat i compromís per a la construcció d'una societat més justa, democràtica i participativa.   

11.  TEMPORALITZACIÓ PREVISTA
 5 sessions en horari de tarda

 
12.   AVALUACIÓ

-       Avaluació inicial, del procés i al final de l’activitat del comportament dels companys de la classe vers la nena: observació a l’aula amb l’ajuda d’una rúbrica amb els corresponents criteris i indicadors.
-       Qualitat dels documents Word.